سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردم دنیا همچون سوارانند که در خوابند و آنان را مى‏رانند . [نهج البلاغه]
آمار

بازدید امروز :551
بازدید دیروز :292
کل بازدید :3116086
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/9/12
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

رضا مرادی غیاث آبادی*زرتشتیانی که نمی دانند قضیه ی حوریان بهشتی در دین آنها نیز مطرح است، گاه سخنان مربوط به حوری ها در اسلام را به مسخره می گیرند. اما آقای رضا مرادی غیاث آبادی می نویسد:
«اعتقاد به حوری های بهشتی یکی دیگر از سنت ها و آموزه های دین زرتشتی است. ویژگی ها و مشخصه های معادل با حوری های بهشتی به صراحت در هادخت نسک اوستا آمده است. آنجا که زرتشت از اهورامزدا می پرسد «روان درگذشتگان در کجا و چگونه آرام می گیرد؟» و اهورامزدا در پاسخ او و ضمن توصیفات و داستان های محرکی که قهرمان آن «دَئِنَا»ی متوفی است، به دختران زیبا و سفید و باکره و پانزده ساله اشاره می کند که در شب سوم قبر به نزد درگذشتگان می آیند: «دختری (یا کنیزی) زیبا، دوشیزه، نورانی، خوش سیما، بلندقامت، با پستان های برجسته و برآمده، با بازوان سپید، با اندامی نیکو و پانزده ساله. دختری که بدنش به زیبایی همه زیبارویان خلقت است» (هادُخت نَسک، فرگرد دوم).
مفاهیم معادل با حوریان بهشتی و توصیف دختران زیبا و خوش اندام در جهان آخرت، علاوه بر هادخت نسک، در منابع دیگر اوستایی و پهلوی و از جمله در بند سی ام از فرگرد نوزدهم وندیداد و فرگرد چهارم ارداویراف نامه نیز آمده است.

برای آگاهی بیشتر بنگرید به:
پورداود، ابراهیم، یشتها، جلد دوم، ص 168؛ دوستخواه، جلیل، اوستا، جلد اول، چاپ هفتم، تهران، 1382، ص 511، و جلد دوم، ص 870؛ میرفخرایی، مهشید، بررسی هادخت نسک، تهران، 1371، ص 73؛ رضی، هاشم، دانشنامه ایران باستان، جلد دوم، تهران، 1381، ص 744؛ عفیفی، رحیم، ارداویرافنامه یا بهشت و دوزخ در آیین مزدیسنی، ص 28?»

منبع: پژوهش های ایرانی


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل